Wednesday 12 July 2017

Isu Rumah Sewa: Belajar Tinggi Tapi Mana Adabnya?


KES penyewa tidak bertanggungjawab memang sering kali kita lihat di media sosial. Mempunyai tahap pelajaran yang tinggi tidak membawa maksud seseorang itu bijak akalnya dan tinggi adabnya.

Baru baru ini menerusi laman sosial Twitter telah tular dalam kalangan netizen mengenai sikap pelajar dari sebuah universiti di Sepang yang dikatakan tidak bertanggungjawab.

Rumah berkenaan merupakan milik seorang pekerja Malaysia Airlines Berhad (MAB) dan anaknya telah memuat naik kicauan berbaur tidak puas hati melalui akaun Twitter miliknya:




Remaja itu memberitahu bahawa rumah itu telahpun ditinggalkan dalam keadaan yang sangat teruk.

“Ayah aku sangat sangat baik, ayah aku bukan macam aku cepat marah2. Beribu duit dia repair rumah ni. Then, dia sewa rumah untuk students dengan 300 per month.

“Niat dia baik. Nak tolong student. Well bagi ajelah. While my father boleh generatemoney and tolong student yang memerlukan.

“Sewa tak bayar, kalau bayar sangat lambat. Bil api tak bayar plus dia curi api sampai bil api RM1000+.”

Bagaimanapun remaja yang dikenali sebagai Danial Fahim itu cuma berharap agar pelajar berkenaan dapat kembali ke rumah tersebut bagi menjelaskan tunggakan sewa, bil air serta bil elektrik yang telah mencecah ribuan ringgit.

Tetapi apa yang lebih mengecewakan, mereka tidak dapat dikesan kerana kesilapan tuan rumah yang tidak membuat sebarang dokumen perjanjian.

Kerana kasihan dan mahu menolong, akhirnya ‘dipijak’ oleh mereka yang suka mengambil kesempatan.

Apalah salahnya kalau jadi manusia yang bertanggungjawab?

Mereka ini semestinya pelajar yang bijak pandai kerana kalau diikutkan, course yang diambil mereka agak mencabar dan rumit jugak. Tapi mana pergi adab mereka?

Kalau pada mulanya rumah itu diberikan dalam keadaan yang baik, seharusnya ia dipulangkan dalam keadaan yang baik juga. Common sense kot.. – MYNEWSHUB.CC

Oleh: Ainaa Hafizah

    Choose :
  • OR
  • To comment
No comments:
Write comments