Tuesday 31 January 2017

Tak peduli perintah Trump, Starbucks ambil 10,000 pelarian seluruh dunia

NEW YORK: Starbucks bercadang untuk mengambil 10,000 pelarian di seluruh dunia dalam tempoh 5 tahun, susulan sekatan perjalanan yang dikenakan oleh Presiden Donald Trump, kata syarikat rangkaian kafe Amerika Syarikat (AS) itu semalam.

“Saya menulis kepada anda hari ini dengan rasa bimbang, hati yang berat dan saya berjanji,” kata Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Starbucks Howard Schultz dalam satu surat kepada kakitangannya yang dimuat naik di laman web syarikat.

Schultz, penyokong parti Democratic berkata Starbucks sudah menghubungi kakitangan yang terjejas akibat perintah eksekutif presiden baharu daripada Republican itu yang ditandatangani pada Jumaat.

Perintah itu menggantung semua kehadiran pelarian untuk kira-kira 120 hari, pelarian Syria dan rakyat Iran, Iraq, Libya, Somalia, Sudan, Syria da Yaman tidak dibenarkan masuk selama 90 hari.

CEO itu berkata pelarian yang akan diambil bekerja mungkin terdiri daripada mangsa perang, pendakwaan dan diskriminasi di 75 negara di mana syarikat itu beroperasi.

“Dan kami akan memulakan usaha ini di sini di AS dengan fokus awal usaha pengambilan pekerja dibuat di kalangan individu yang pernah berkhidmat dalam pasukan tentera AS sebagai penterjemah dan pegawai sokongan di pelbagai negara di mana anggota tentera kita diminta bertugas,” katanya.

Schultz juga mempertahankan Mexico, di mana Trump sebelum ini berkata perlu membayar untuk pembinaan dinding sempadan panjang di AS untuk menghalang kemasukan imigran, dengan kemungkinan AS mengenakan tarif 20% bagi import Mexico.

“Bina jambatan, bukan dinding dengan Mexico,” tulis Schultz, menyuarakan sokongannya kepada negara yang menyediakan kopi untuk Starbucks selama 3 dekad dan di mana hampir 600 kedai kopi Starbucks menggaji 7,000 pekerja.

“Kami bersedia membantu dan menyokong pelanggan Mexico kami, rakan kerja dan keluarga ketika mereka mengkaji kesan terhadap halangan perdagangan yang dicadangkan itu, sekatan imigresen dan cukai yang mungkin menjejaskan perniagaan serta kepercayaan mereka terhadap Amerika.

“Tetapi kami akan terus melabur dalam pasaran penting ini,” katanya.

Schultz rapat dengan Hillary Clinton, calon presiden Democratic yang tewas dengan Trump dalam pemilihan pada November itu, dan menyokong Clinton sepanjang kempen White House. - Free Malaysia Today

    Choose :
  • OR
  • To comment
No comments:
Write comments