Tuesday 31 January 2017

Mimpi ngeri, 33 jam terapung bersama mayat

KOTA KINABALU: Tiga puluh tiga jam terapung di tengah-tengah lautan luas merupakan suatu pengalaman buruk buat 20 pelancong China, mangsa bot karam di Pulau Mengalum, dekat sini Sabtu lalu. Paling tidak dapat dilupakan adalah mereka terapung bersama mayat rakan.

Menurut seorang mangsa, Fan Li Xia, 40, kesemua pelancong lain termasuk dia saling diikat dengan jaket keselamatan serta berpegangan tangan hanya mampu memandang salah seorang daripada mereka mati akibat kehabisan tenaga. 

“Pada waktu itu, saya hanya fikir kami semua juga akan mati memandangkan telah 33 jam terapung di laut. Kami kemudian membuat keputusan melepaskan ikatan tali pada rakan lelaki yang telah mati hingga dia hanyut,” katanya kepada Utusan Online.

Selain tiada bekalan makanan, mereka berdepan angin kencang dan ombak besar sebelum diselamatkan di perairan Samarang, Labuan.

Li Xia dipercayai berasal dari Suzhou, China itu bersama 11 lagi rakannya datang ke Kota Kinabalu sejak 26 Januari lalu untuk bercuti sebelum tujuh daripada mereka memutuskan untuk ke pulau berkenaan.

Namun, selain daripada enam rakannya itu, dia tidak mengenali pelancong lain ketika bertolak dari jeti Kampung Tanjung Aru.

Menurut Li Xia, kejadian itu berlaku bukan disebabkan bot berkenaan terbalik, sebaliknya dimasuki air sebelum karam.

“Nasib baik kami semua dibekalkan jaket keselamatan dan suasana menjadi panik pada waktu itu,” katanya.

Terdahulu, tiga mayat pelancong warga China termasuk mayat seorang wanita ditemui di perairan Semarang, Labuan, kelmarin. - Antarapos

    Choose :
  • OR
  • To comment
No comments:
Write comments