Thursday 17 August 2017

Akibat Kelaparan, Ular Tedung Tertelan Dawai Pagar


KUALA PILAH – Akibat tersalah makan biawak, seekor ular tedung merana apabila dia terpaksa dibedah akibat dawai yang termasuk ke dalam tekaknya.

Reptilia sepanjang 3.5 meter itu pada mulanya telah menyelinap masuk ke dalam sebuah rumah milik seorang penduduk yang dikenali sebagai Mohd. Faiz di sini semalam.

Beliau namun telah bertindak menghubungi Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) kerana haiwan berbisa itu kelihatan cedera akibat tertusuk dawai di pagar rumahnya.

Menurut Ketua Operasi APM Kuala Pilah, Sarjan Majeran Lon berkata, pasukannya menerima satu panggilakn kecemasan dari Jalan Satu Kampung Parit Batu 23 Parit Seberang pada pukul 11.48 pagi.

Mereka tiba ke lokasi pada jam 12 tengah hari.


Ular itu dikatakan kelaparan dan telah berjaya menelan seekor biawak tetapi haiwan itu mengalami kecederaan pada badannya akibat tercucuk dawai pagar ketika ingin menyelinap keluar dari rumah si pengadu.

Pihak Veterinar dikatakan telah berjaya membuang dawai pagar dari perut ular itu dan kini ular tedung selar itu sedang dikuarantin sebelum ia diserahkan kepada Jabatan Perhilitan daerah.

“Kami melakukan pembedahan dan dapati seekor biawak dan segumpal dawai pagar sepanjang kira-kira dua meter telah lilit badan biawak itu dan berjaya dikeluarkan dari badan ular malang itu,” kata Pegawai Veterinar daerah, Azli Alias.

Setelah pembedahan itu berjaya dilakukan, ular tedung selar itu sedang berada dalam keadaan yang selamat. Ia diserahkan kepada pihak APM setelah haiwan itu sembuh sepenuhnya. – MYNEWSHUB.CC/Ainaa Hafizah

    Choose :
  • OR
  • To comment
No comments:
Write comments