Friday 25 August 2017

Ayah Kandung, Datuk & Bapa Saudara Jahanam


DATUK bersama tiga anak lelakinya yang bersekongkol melakukan sumbang mahram terhadap dua cucu perempuannya dijatuhi hukuman penjara 335 tahun oleh Mahkamah Sesyen Kota Samarahan, hari ini atas 13 pertuduhan berasingan antara Jun 2011 sehingga Julai lalu.

Keempat-empat tertuduh yang termasuk bapa dan dua bapa saudara mangsa masing-masing turut dihukum 24 kali sebatan terhadap semua pertuduhan yang mereka lakukan.

Mereka didapati bersalah melakukan sumbang mahram terhadap mangsa yang berusia 19 dan 14 tahun.

Petani berusia 57 tahun yang juga datuk kepada mangsa mengaku bersalah terhadap enam pertuduhan apabila melakukan sumbang mahram dengan anak sulung seorang daripada tertuduh di rumah dekat Serian antara Januari 2013 dan Julai lalu.

Bapa mangsa yang berusia 42 tahun juga mengaku bersalah atas dua tuduhan melakukan kesalah sama terhadap anak sulungnya itu di lokasi sama antara Januari dan Disember 2013.

Seorang bapa saudara mangsa yang berusia 28 tahun pula didapati bersalah terhadap empat pertuduhan, masing-masing dua tuduhan merogol terhadap kedua-dua mangsa di lokasi sama antara Jun dan Disember 2011, serta Januari dan Disember 2012.

Manakala, seorang lagi bapa saudara mangsa yang berusia 26 tahun didapati bersalah terhadap satu kesalahan merogol di lokasi yang sama pada 1 Jun 2011.

Semua pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 376B (1) Kanun Keseksaan kerana melakukan sumbang mahram yang membawa hukuman penjara maksimum 30 tahun dan sebatan.

Kesemua tertuduh tidak diwakili peguam dan mengaku bersalah atas semua pertuduhan dengan alasan mereka menyesali tindakan mereka itu.

Hakim Marutin Pagan menjatuhkan hukuman kepada tiga tertuduh, iaitu datuk, bapa dan seorang bapa saudara masing-masing 25 tahun penjara bagi setiap kesalahan itu.

Tertuduh yang berusia 28 tahun dijatuhi hukuman penjara 25 tahun bagi dua kesalahannya dan dua kesalahan lagi dikenakan hukuman penjara 30 tahun.

Marutin mengarahkan hukuman penjara bagi semua tertuduh dijalankan serentak sejak tarikh penangkapan mereka. – Harian Metro

    Choose :
  • OR
  • To comment
No comments:
Write comments