Tuesday 28 March 2017

Gadis rempuh 8 remaja didakwa


Penantian keluarga lapan remaja yang maut dirempuh kereta Nissan Almera di Jalan Lingkaran Dalam berhampiran Tanah Perkuburan Islam Mahmoodiah di sini pada 18 Februari lalu mampu menarik nafas lega apabila gadis berkenaan bakal didakwa hari ini.

Ketua Polis Da­erah Johor Bahru Selatan, Asisten Komisioner Sulaiman Salleh berkata, gadis berusia 22 tahun dan berasal dari Skudai di sini akan didakwa di Mahkamah Trafik Johor Bahru di sini mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan 1987 kerana memandu dengan cuai sehingga menyebabkan kematian.

Mengikut seksyen itu, jika sabit kesalahan, pemandu kereta berkenaan boleh dihukum penjara minimum dua tahun dan maksimum 10 tahun serta denda antara RM5,000 dan RM20,000 selain lesen memandu digantung.

Menurut beliau, selepas tragedi itu, gadis yang bekerja sendiri dilepaskan dengan jaminan polis sehari selepas dia ditahan bagi diambil ketera­ngan berhubung insiden tersebut.

“Pihak kita telah melengkapkan kertas siasatan secara terperinci, menyeluruh selain siasatan memakan masa yang agak lama sebelum diserahkan kepada Timbalan Pendakwa Raya.

“Esok (hari ini) kita akan dakwa pemandu wanita itu mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 di Mahkamah Trafik Johor Bahru,” kata beliau ketika dihubungi di sini semalam. - Kosmo

    Choose :
  • OR
  • To comment
No comments:
Write comments