Tuesday 26 September 2017

Kecewa Ditinggal Kekasih, Pemuda Nekad Gantung Diri


KES bunuh diri saban tahun meningkat di seluruh dunia termasuklah negara kita.

Apa yang lebih membimbangkan, gejala bunuh diri kebanyakannya terdiri daripada golongan muda yang dikatakan mengalami tekanan daripada keluarga dan juga masalah lain.

Baru-baru ini dalam kejadian di sebuah rumah di Felda Bukit Kuantan, seorang lelaki yang dikenali sebagai Muhammad Amirul Iswad telah menggantung dirinya di dalam bilik dengan menggunakan tali jerut.

Mangsa yang berusia 22 tahun itu dipercayai membunuh diri akibat kecewa kehilangan insan yang dicintai dan sebelum itu, ada memuat naik beberapa status di laman sosial sebagai meluahkan perasaannya.

Dalam status yang dimuat naik pada 6 Jun, Amirul mendedahkan bagaimana kehidupannya mula berubah menjadi lebih baik selepas meninggalkan tabiat-tabiat buruk. Semuanya berpunca daripada kehadiran bekas kekasihnya yang kerap memberi sokongan moral dan dorongan baik kepadanya.

Bagaimanapun, dia mendakwa dirinya sebagai ‘lelaki yang bodoh’ kerana ditinggalkan kekasihnya itu hanya kerana sesuatu perkara yang tidak wajar.

Sehinggalah dua hari selepas itu, mangsa memuat nak status “mati” seolah-olah memberi maksud yang dia bakal bunuh diri akibat terlalu sedih.


Di laman sosial, terdapat seorang netizen mengakui pernah berhubung dengan Amirul kerana bimbang akan keselamatan diri lelaki itu selepas membaca status-status yang dikongsikan. Bagaimanapun, Amirul tetap nekad untuk membunuh diri.

Apa yang lebih menyedihkan apabila ada segelintir netizen menyalahkan ahli keluarga mangsa akibat tekanan yang dihadapinya.

Ekoran itu, kakak mangsa memohon agar netizen berhenti memberi komen negatif sebagai menghormati adiknya yang telah pergi.

Apa yang berlaku ke atas Amirul mungkin agak tragis kerana berulang kali dia meluahkan perasaan untuk membunuh diri namun tiada siapa yang ambil peduli sehinggalah pemuda itu benar-benar melakukannya. – MYNEWSHUB.CC

    Choose :
  • OR
  • To comment
No comments:
Write comments