Monday 9 October 2017

Medan Selera Popular Diarah Tutup Sebab Tiada Sabun


SINGAPURA – Sebuah pusat makanan popular di Kovan, yang salah satu penyewanya adalah gerai Punggol Nasi Lemak semalam diarahkan pihak berkuasa supaya ‘tutup kedai’ selama sehari.

Akhbar tempatan TODAY melaporkan bahawa perintah penggantungan tegas itu dikeluarkan oleh Agensi Sekitaran Kebangsaan (NEA) dan notis berkenaan turut disiarkan menerusi laman sesawang pihak berkuasa tersebut.

Menurut kenyataan NEA, Pusat Penjaja Mee Sek didapati mengumpulkan 12 mata demerit pada tahun lalu kerana gagal menyediakan sabun di tandasnya. Justeru pusat makanan tersebut diarah untuk ditutup selama 24 jam.

Notis berkenaan malah menunjukkan bahawa pusat makanan yang terletak di 965-969 Upper Seranggon Road itu pernah juga diberikan enam mata demerit dalam dua insiden berasingan hanya kerana gagal menyediakan sabun.

Namun kenyataan oleh NEA tersebut tidak pula mendedahkan bilakah pusat makanan terkenal dalam kalangan pengunjung tempatan itu dikesan kerana melanggar peraturan kebersihan yang ditetapkan pihak berkuasa.

Pusat Penjaja Mee Sek juga dihukum denda sebanyak S$800 (kira-kira RM2,484) oleh pihak NEA atas kesalahan cukup serius tersebut malahan semua gerai makanan di pusat itu terjejas oleh penutupan berkenaan.

Di bawah sistem demerit NEA, lesen kedai kopi, pusat penjaja dan kantin boleh digantung jika pengendali utama mengumpulkan sekurang-kurangnya 12 mata demerit dalam tempoh 12 bulan. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

    Choose :
  • OR
  • To comment
No comments:
Write comments